Activiteiten

Klik op de activiteit die jou aanspreekt en lees de beknopte mogelijkheden.

Natuurlijk is iedere (probleem)-stelling maatwerk. Echter met de aangegeven activiteit laat ik zien wat er bijvoorbeeld mogelijk is.

Bijstaan (actief)/begeleiden(actief/trainen/coachen van de eerstejaars mkb-ondernemer
Bijstaan (passief)/trainen/coachen van de derdejaars mkb-ondernemer
Training mogelijkheden
Coachen
Klankborden en opzetten verbeteracties
Mysterieshopping
Troubleshooting
Insolventie
Analyse van pijnpunten en groeimomenten
Financiële en commerciële analyses
Marketing/advertentie campagnes
Communicatieprogramma
Psychoanalyse medewerkers/leidinggevende/directie

Bijstaan (actief)/begeleiden(actief/trainen/coachen van de eerstejaars mkb-ondernemer

Dit menu kunnen we natuurlijk heel ruim omvatten. Maar denk bijvoorbeeld maar eens aan het opzetten van een goed bedrijfsplan. Het bepalen en verwoorden van een visie en een missie. Hoe willen we in de markt staan, hoe willen we dat “de klant” jou ziet… Wat wordt of is jouw strategie? Dit zijn maar een paar aspecten die voorbij komen wanneer je start als ondernemer. Je moet je namelijk zo goed mogelijk kunnen profileren, want een eerste kennismaking kun je nooit meer overdoen.top

Bijstaan (passief)/trainen/coachen van de derdejaars mkb-ondernemer

De derdejaars staat of ligt natuurlijk in het verlengde van de starter. Het grote verschil is dat je nu een referentiekader hebt opgebouwd en de tegenwoordige tijd kan gedeeltelijk of zelfs geheel afwijken van onze basisprincipes als startende ondernemer.
Hierdoor kunnen in een groeiproces conflicten ontstaan waardoor er belemmeringen komen in de groei of dat er zelfs strategische fouten worden gemaakt wat een continuïteit in gevaar kan brengen. Denk aan een structuur met simpelweg “de mens” als middelpunt. De “allrounder” van de afgelopen 2 jaar hoeft niet per definitie de specialist te gaan worden wanneer er een differentiatie gaat plaats vinden. Met andere woorden.., er kunnen menselijke conflicten ontstaan waardoor dreigende “eilandjes” het algemene belang kunnen dwarsbomen. Een doodsteek voor een schitterend bedrijf wat daardoor een logge en stuurloze organisatie kan gaan worden. Met als gevolg dat de eigenaar/directie als een kip zonder hoofd overal en nergens de gaten en hiaten probeert te dichten en zich niet meer met de dagelijkse bedrijfsvoering kan bezig houden. Het bedrijf staat simpelweg “droog te koken”. top

Training mogelijkheden

Training (cat. I) Custom Made

 De CM trainingen voor onze klanten zijn individueel en dus custom made. Hiermee creëren we een “maatpak” en “belasten” we de ondernemer alleen met kennis die in het hier en nu noodzakelijk zijn.
 Na een gedegen analyse van de probleemstelling zal een “recept” worden geformuleerd welke in een sessie van 1 tot maximaal 3 dagen geïnstrueerd zal worden.

Training (cat. II) Confectie Training

 De CT training is opgesteld voor de startende ondernemer. Gezien de basis voor deze discipline gelijkwaardig is, zal een algemene training volgen met een vaste agenda en aan de orde komende punten. De sessie zal op 2 opeenvolgende dagen worden gegeven met voldoende ruimte tot interactie.

Training, maatwerk of confectie, afhankelijk van behoeft en competentie

 Opstellen bedrijfsplan
 Opzetten visie en missie
 Strategie
 Structuur
 Cultuur / mensen / middelen
 Methodiek
 Analyses / modellen / technieken
 Marketingplan
top

Coachen

Heeft niets en toch alles met sport te maken. Ook ondernemen is topsport en de beste sterspe(e)l(st)er/onderne(e)m(st)er heeft een sterke hand nodig om op koers te blijven. Vooral in tijden dat het wat moeilijker gaat is het prettig om in jouw spoor (roots) te blijven (geloven) en niet te twijfelen.
De sterkste kracht is de kennis die je hebt opgebouwd, de valkuil is te gaan twijfelen aan je kennis als het eens een keer minder gaat. Vanuit een goed overleg, analyse en planvorming zal er door een ervaringsdeskundige visie en aanpak een coachingplan volgen voor een nader te bepalen tijd. top

Klankborden en opzetten verbeteracties

Ondernemers helpen ondernemers. Via door ons georganiseerde maandelijkse webinars zullen de aangesloten ondernemers een klankbord vormen voor mogelijke vraag/probleemstellingen. Centraal geregisseerd zullen hier verbeteracties worden gevormd waar de aangesloten ondernemer zijn of haar voordeel mee kan doen.top

Mysterieshopping

Welke ondernemer kent het niet? Waarom loopt het filiaal, afdeling, onderdeelwaar hij-/zij zelf actief is beter dan de locaties waar een bedrijfsleid(st)er, medevennoot of medewerker de eindverantwoording draagt? Je hebt een vermoeden, maar je wilt zekerheid. Mysterieshopping geeft zekerheid. Aan de hand van een uitgebreide intake en checklist maken wij een momentopnamen van uw kostbaar bezit. De mysterieshopping kan eenmalig zijn, echter een herhaling wordt altijd aanbevolen. Natuurlijk zal een uitgebreid verslag volgen. Indien gewenst kan dit gevolgd worden door een plan van aanpak.top

Troubleshooting

Het moment waar geen ondernemer op zit te wachten, maar ineens is het daar… Een moment van verzwakking, een vervelende periode achter de rug, even niet alert geweest en alles loopt van je af. Wie kent het gevoel niet. Natuurlijk denken we altijd in begrippen van “ik heb gefaald” en dat mag niet volgens jou. Uit valse schaamte durven we dan ook niet om hulp te vragen. Tenslotte ben JIJ TOCH DE ONDERNEMER….TOCH…? Of kan het ook anders.

Na een korte analyse worden de pijnplekken voor jou in kaart gebracht. Of je pikt het zelf op, of er wordt een tijdelijke ter zake deskundige op locatie uitgezet. Dit gebeurt uiteraard in overleg en voor een nader te bepalen tijd. Afhankelijk van het knelpunt zal een deskundige in overleg met medewerkers en ondernemer de spreekwoordelijke “koe bij de horens vatten”. Na verloop van tijd zul je merken dat de rust weer is wedergekeerd. Het werk van de Rijdende Ondernemer zit erop.top

Insolventie

De weg naar het einde of het begin van een nieuwe start. Je wilt het niet, maar soms kom je er niet onderuit. Vaak, maar wel achteraf, blijkt dat het een juiste keuze is geweest die “just in time” is genomen. Twijfel jij aan de continuïteit van jouw onderneming? Of zie je het gewoonweg niet meer zitten? Wellicht is het al 5 voor 12 en staat de deurwaarder al op de stoep! Het hoeft niet altijd te laat te zijn. In 3 dagen maken wij in nauw overleg jou een analyse en een mogelijk stappenplan. Vanuit een adviescommissie worden de verder keuzes bepaald en vormgegeven. Het begin van een mogelijke nieuwe stap kan volgen. top

Analyse van pijnpunten en groeimomenten

Vol goede moed het ondernemersleger in. We beginnen onderop…de starter. Vanuit een ideaalbeeld, of vanuit een werkende situatie die gelegenheid schept om voor jezelf te beginnen.
In het 3de jaar is helaas 50% al afgevallen. In het 5de jaar valt er nog eens de helft van het resterende aantal starters af. Nog geen 25% zit nog in het zadel.
Deze hebben de groeimomenten en de daarbij behorende pijnpunten doorstaan.
Wij analyseren jouw groeimomenten en de daarbij veel voorkomende pijnpunten en kunnen jou daarin sturen en begeleiden zodat jij bij de 20% gaat behoren. top

Financiële en commerciële analyses

Omzet en geld…, onlosmakelijk met elkaar verbonden. Wil niet per definitie betekenen dat wanneer het een wat minder gaat het ander daar direct onder lijdt. Op de lange duur zal dit echter onvermijdelijk zijn. Om beter inzicht te krijgen rondom jouw solvabiliteit, liquiditeit, orderflow, marges en rendement kan er een analyse gemaakt worden die een blauwdruk vormen voor de economische gezondheid van jouw bedrijf. Tevens perfect inzetbaar als je bij jouw bank wilt aankloppen voor een financieringsvraagstuk. Overigens kan daar ook in bijgestaan worden. top

Marketing/advertentie campagnes

Tja, zoals al eerder genoemd.., de ondernemer is zeker in het begin een duizendpoot. Toch wordt op een later tijdstip een media-/marketingplan een belangrijk onderdeel in jouw strategie en kan daarbij ook nog een aanzienlijk hoeveelheid geld kosten. En dit alles zonder zekerheden. De kunst is om te stoppen met hagel te schieten met als resultaat teleurstellingen, maar heel gericht met scherp te schieten door duidelijk je doelgroep in kaart te brengen en deze met jouw profiel te matchen. Van daaruit komt er een gericht plan om gericht te kunnen schieten.
Los van mijn enorme ervaring hierin, heeft de Rijdende Ondernemer hier ook weer de juiste mensen op de juiste plaats om hier een mogelijk succes van te maken. top

Communicatieprogramma

Heel vaak “het ondergeschoven kindje”, maar zeker na het doorlopen van de 1ste groeistuipen word je geconfronteerd met communicatieproblemen. Zowel intern als extern gaan die zich helaas ontwikkelen. Zelfs na een 2de groeifase zal dit zich weer opnieuw manifesteren, ondanks de voorgaande ervaring.
Na een goede analyse en een goed voorbereid communicatie plan/programma, zijn deze groeipijnen snel in te dammen en te overwinnen. Jouw tijdwinst zal zich uitbetalen in rendement en een prettige algehele werksfeer. In- en externe communicatie is een wezenlijk onderdeel van jouw bedrijfsvoering en verdient daarom ook de nodige aandacht. top

Psychoanalyse medewerkers/leidinggevende/directie

Klinkt zwaarmoedig en negatief maar ligt vaak aan de basis of in het verlengde van de communicatie intern.
Medewerkers die voorheen, in een startende pioniersfase, perfect konden samenwerken staan na 3 jaar en nu als leidinggevende van hun afdeling, als hanen tegenover elkaar. Hoe kan dit nu toch of beter gezegd, wat kunnen we hier aan doen.
Eilandvorming in een organisatie met diverse disciplines die onlosmakelijk met elkaar moeten kunnen functioneren, is een dodelijke groeipijn. Het moeilijke van dit probleem is dat het volledig om en over mensen gaat en vooral de emoties die hiermee gepaard gaan.
Voor jou als ondernemer nagenoeg onmogelijk om volledig objectief de situatie te kunnen beoordelen, laat staan een doorbraak te kunnen bereiken in de probleemstelling.
Als externe deskundige kan dit wel, en soms zelfs wel heel simpel.
Een enorm vervelend en schrijnend probleem voor de gehele organisatie kan wellicht in een korte tijd worden opgehelderd en voor de toekomst te worden geëlimineerd. Wees als ondernemer niet te trots om deze groeipijn uit handen te geven. top